Journal of Technology and Information Education X:X | DOI: 10.5507/jtie.2024.003
STRATEGIE BYOD A MOŽNOSTI JEJÍHO VYUŽITÍ VE VÝUCE NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
Received: August 6, 2023; Revised: March 29, 2024; Accepted: August 6, 2023; Prepublished online: February 19, 2025
References
- Ahmed, S., & Parsons, D. (2013). Abductive Science Inquiry Using Mobile Devices in the Classroom. Computers and Education, 63(1), 62-72. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.017
Go to original source...
- Atewell, J. (2015). BYOD Bring Your Own Device Příručka pro vedoucí pracovníky škol o možnostech využití mobilních zařízení žáků pro výuku a učení. European Schoolnet. https://www.dzs.cz/file/5326/byod-cz-final-pdf/
- Baydas, O., & Yilmaz, R. (2018). Pre-Service Teachers' Intention to Adopt Mobile Learning: A Motivational Model. British Journal of Educational Technology, 49(1), 137-152. https://doi.org/10.1111/bjet.12521
Go to original source...
- Benediktová, L. (2020). Strategie učení s tabletem ve výuce přírodopisu. [Disertační práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
- Bruder. (2014). Gadgets go to school: the benefits and risks of BYOD (Bring Your Own Device). The Education Digest, 80(3), 15-18.
- Burešová, N. (2022). Návrh naučné vycházky okolo Boleveckých rybníků s využitím QR kódů. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
- Clark, W., & Luckin, R. (2013). What the research says: iPads in the classroom. London Knowledge Lab, Institute of Education, University of London. https://digitalteachingandlearning.files.wordpress.com/2013/03/ipads-in-the-classroom-report-lkl.pdf
- Ditzler, C., Hong, E., & Strudler, N. (2016). How Tablets Are Utilized In the Classroom. Journal of Research on Technology in Education, 48(3), 181-193. https://doi.org/10.1080/15391523.2016.1172444
Go to original source...
- Falloon, G. (2015). What's the difference? Learning collaboratively using iPads in conventional classrooms. Computers & Education, 84(1), 62-77. https://doi.org/10.1016/ j.compedu.2015.01.010
Go to original source...
- Gajzlerová, L., Neumajer, O., & Rohlikova, L. (2016). Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Microsoft. https://ondrej.neumajer.cz/wp-content/uploads/2016/08/ inkluzivni-vzdelavani-s-ict.pdf
- Glazer, A. (2021). Problematika strategie BYOD na základních školách v okrese Plzeň-město. Plzeň. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
- Hung, H. T. (2017). Clickers in the flipped classroom: Bring your own device (BYOD) to promote student learning. Interactive Learning Environments, 25(8), 983-995. https://doi.org/10.1080/ 10494820.2016.1240090
Go to original source...
- Hrubý, A. (2023). Tvorba terénní únikové hry s využitím QR kódů. [Diplomová práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
- Chou, P., Chang, C., & Lin, C. (2017). BYOD or not: A comparison of two assessment strategies for student learning. Computer in Human Behavior, 74(1), 63-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.024
Go to original source...
- Kar, S. (2015). Using BYOD In Schools: Advantages And Disadvantages. eLearning Industry. https://elearningindustry.com/using-byod-schools-advantages-disadvantages
- Keane, T., & Keane W. F. (2022). The missing link: The parental voice in Bring Your Own Device (BYOD) programs. Education and Information Technologies, 27(1), 7699-7719. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10902-2.
Go to original source...
- Kong, S. C., & Song, Y. (2015). An experience of personalized learning hub initiative embedding BYOD for reflective engagement in higher education. Computers & Education, 88(1), 227-240. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.06.003
Go to original source...
- Leemput, C., Mulet, J., & Amadieu, F. (2019). A Critical Literature Review of Perceptions of Tablets for Learning in Primary and Secondary Schools. Educational Psychology Review, 31(3), 631-662. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09478-0
Go to original source...
- Lynch, M. (2018). Consequences of the new digital childhood. The Tech Advocate. https://www.thetechedvocate.org/consequences-of-the-new-digital-childhood/
- Neumajer, O., Rohlikova, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3
- Neumajer, O. (2016). BYOD - přineste si vlastní počítačové zařízení do školy. Řízení školy, 13(12), 20-22.
- NKÚ (2022). Kontrola ČTÚ: ceny volání a mobilních dat v Česku zůstávají jedny z nejvyšších v Evropě. Aukce kmitočtů k jejich snížení zatím nevedla. Nejvyšší kontrolní úřad. https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/kontrola-ctu:-ceny-volani-a-mobilnich-dat-v-cesku-zustavaji-jedny-z-nejvyssich-v-evrope--aukce-kmitoctu-k-jejich-snizeni-zatim-nevedla-id12893/
- OECD (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/eag-2015-en.
Go to original source...
- Plzeňský kraj (2021). Seznam škol a školských zařízení. Plzensky-kraj.cz. https://www.plzensky-kraj.cz/clanek/seznam-skol-a-skolskych-zarizeni
- Rogers, K. (2016). Bring your own device: Engaging students and transforming instruction (Ideas for creating and executing a solid mobile learning plan). Solution Tree Press, 128 s. ISBN 978-1936763108
- Song, Y. (2014). Bring your own device (BYOD) for seamless science inquiry in primary school. Computers & Education, 74(1), 50-60. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.005
Go to original source...
- Svobodová, H., Hofmann, E., Kejíková, I., Durna, R. & A. Dubový (2016). Modelové využití QR kódu ve výuce geografie. Geografia Cassoviensis, 10 (1), s. 82-88. http://geografia.science.upjs.sk/images/geographia_cassoviensis/articles/GC-2016-10-1/ 2016_1_Svobodova_et_al_final.pdf
- Tinmaz, H., & Lee, J. H. (2019). A Perceptional Analysis of BYOD (Bring Your Own Device) for Educational or Workplace Implementations in a South Korean Case. Participatory Educational Research, 6(2), 51-64. https://doi.org/10.17275/per.19.12.6.2
Go to original source...
- Thomas, S. (2020). Student's Evaluation of a Classroom Bring-Your-Own-Device (BYOD) Policy. https://eric.ed.gov/?id=EJ1257512
- Voříšková, K. (2023). Dendrologická naučná stezka na Plešivci s využitím QR kódů. [Bakalářská práce]. Západočeská univerzita v Plzni.
- Watts, M., Andreadis, I. (2023). First-year Secondary Students' Perceptions of the Impact of iPad Use on Their Learning in a BYOD Secondary International School. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 26 (2), 91-106. https://doi.org/10.61468/jofdl.v26i2.533
Go to original source...
- Zhang, L., Wang, S., & Liu, B. (2018). Deep learning for sentiment analysis: A survey. Wiley Interdisciplinary Reviews. Data Mining and Knowledge Discovery, 8(4). https://doi.org/10.48550/arXiv.1801.07883
Go to original source...
- Zounek, J., Juhanak, L., Staudkova, H., & Polacek, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.