Journal of Technology and Information Education 2024, 16(1):85-97 | DOI: 10.5507/jtie.2024.007

PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH UČITELŮ PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ K ŘEŠENÍ VÝUKOVÝCH PROBLÉMOVÝCH SITUACÍ S VYUŽITÍM SIMULAČNÍ VÝUKY A MIKROVYUČOVÁNÍ

Pavel PECINA, Jan VÁLEK, Kateřina ŠMEJKALOVÁ
Masarykova Univerzita v Brně, Česká republika

Nutnost kvalitní přípravy budoucích učitelů praktického vyučování v podmínkách digitálního vzdělávání vyžaduje využívat rozmanité metody vysokoškolské výuky. Příspěvek je zaměřen na aspekty využití simulační metody výuky a mikrovyučování v rámci cvičení z didaktiky odborných předmětů na Pedagogické fakultě MU v Brně. Výsledky řešení tématu jsou jedním z výstupů projektu "Problémové situace ve výuce na středních školách". Projekt byl řešen na Pedagogické fakultě MU v Brně v období 01. 07. 2023 - 30. 06. 2024. Cílem příspěvku je zhodnotit možnosti využití simulační metody a mikrovyučování v oborově-didaktické přípravě budoucích učitelů praktického vyučování se zaměřením na výukové problémové situace. Dále potom prezentovat hlavní výzkumná zjištění realizovaného akčního výzkumu v této oblasti. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je navržený model mikrovyučování vhodný pro potřeby výuky cvičení z didaktiky odborných předmětů. V teoretické části jsme navrhli model využití simulační metody a mikrovyučování pro potřeby přípravy budoucích učitelů praktického vyučování. Na základě výsledků akčního výzkumu jsme zjistili, že navržený model je po drobných korekcích vhodný pro potřeby nácviku problémových výukových situací v rámci cvičení z didaktiky odborných předmětů. Vznikly tři výukové problémové situace, které byly ověřeny a následně korigovány.

Klíčová slova: preparation of future teachers of practical teaching, solving teaching problem situations, simulation teaching, micro-teaching.

Vloženo: 30. květen 2024; Revidováno: 18. září 2024; Přijato: 30. květen 2024; Zveřejněno online: 19. únor 2025; Zveřejněno: 7. listopad 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
PECINA, P., VÁLEK, J., & ŠMEJKALOVÁ, K. (2024). PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH UČITELŮ PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ K ŘEŠENÍ VÝUKOVÝCH PROBLÉMOVÝCH SITUACÍ S VYUŽITÍM SIMULAČNÍ VÝUKY A MIKROVYUČOVÁNÍ. Journal of Technology and Information Education16(1), 85-97. doi: 10.5507/jtie.2024.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kluver S. R. s. r. o.
  2. B-SPE OVP Učitelství praktického vyučování. Dostupné z: https://is.muni.cz/predmety/sablony_tisk?fakulta=1441&uzel=2481533&rek=ap&semestr=1&save_obd_pref=1&obdobi=9084
  3. Csachová, S. (2019). MICROTEACHING IN PRE-SERVICE TRAINING OF GEOGRAPHY TEACHERS. Edukácia. Vedecko-odborný časopis. Ročník 3, číslo 2, 2019. s 16-22. dostupné z: https:// www.researchgate. net/ publication/337592343 _Mikrovyucovanie_ako_metoda_pripravy_buducich_ucitelov_geografie
  4. Čadílek, M. (2003). Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s. r. o.
  5. Čapek, R. (2018). Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, a. s.
  6. Kpanja, E. (2001). A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology.32(4), 483-486. Dostupné z: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/journal/14678535 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Lochamnnová, A. (2020). Adaptace a vzdělávání pracovníků v prostředí výrobních podniků - nové trendy. Dostupné z: https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/42196/1/Lochmannov%C3%A1.pdf
  8. Mergler, A. G., & Tangen, D. (2010). Using microteaching to enhance teacher efficacy in pre-service teachers. Teaching Education, 21(2), 199-210. https://doi.org/10.1080/10476210902998466On-line nástroje ve výuce. Dostupné z: https://www.eduteam.cz/aktuality/spoluprace-s-nadaci-cez/ Přejít k původnímu zdroji...
  9. Orosová R. (2016). Mikrovyučovanie v príprave budúcich učiteľov v podmienkach UPJŠ v Košiciach In. /Renáta Orosová, Volodymyr Starosta // Iнноваційні методи психолого-педагогічної практики у світлі євроінтеграційних процесів України: матеріали міжнародної наукової психолого-педагогічної конференції (м. Берегове, 14-15 квітня 2016 р.). - Ужгород: ТОВ , 2016. - C. 33-42.
  10. Pecina, P. (2023). Didaktika odborných předmětů a praktického vyučování - cvičení IV. Výuková opora. Brno. PdF MU
  11. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál
  12. Zormanová, L (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada Publishing a. s.