PT Journal AU DOSTAL, J PRACHAGOOL, V TI TECHNICKE VZDELAVANI NA KRIZOVATCE - HISTORIE, SOUCASNOST A PERSPEKTIVY SO Journal of Technology and Information Education PY 2016 BP 5 EP 24 VL 8 IS 2 DI 10.5507/jtie.2016.006 DE technicka vychova; kultura technicke vzdelanosti; STEM; technicka gramotnost; paradox technicke vzdelanosti; rane detstvi AB Komparativni studie nahlizi v mezinarodnim kontextu na problemy soucasneho technickeho vzdelavani. Vsima si upadajici kultury technicke vzdelanosti a fenomenu nazyvaneho paradox technicke vzdelanosti. Perspektivy jsou vymezovany v kontextu polytechnickeho principu a konceptu STEM. Na zaklade analyzy je navrhovano rozsireni pojmu technicka gramotnost o emocionalni aspekt. Ve studii je na zaklade poznatku ze zahranici predstavovano moderni pojeti vyuky techniky a technologii v ramci zakladniho vzdelavani. Jedna se o sirsi chapani a zahrnuje vyrobni a prumyslove technologie, konstrukcni technologie, elektrotechniku a energetiku, agro- a biotechnologie, zdravotnicke technologie, informacni a komunikacni technologie, dopravni technologie a dalsi. ER