PT - JOURNAL ARTICLE AU - NOVOTNÝ, Jan TI - ROZVOJ TVOŘIVOSTI V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ DP - 2011 Aug 1 TA - Journal of Technology and Information Education PG - 49--52 VI - 3 IP - 2 AID - 10.5507/jtie.2011.026 IS - 1803537X AB - Základní vzdělávání má za cíl poskytnout všeobecný základ, který je jedinečný a rozhodující pro další rozvoj života každého individuálního jedince. V tomto všeobecném vzdělávání musí mít své nezastupitelné místo i technické vzdělávání, které má spolu s dalšími přírodovědnými obory i stěžejní úlohu, kdy studenti a žáci získali základní kvantum technických znalostí a dovedností. Tento druh vzdělání rozvíjí technické myšlení, technickou tvořivost a pomáhá rozvíjet žákovské klíčové kompetence.Tvůrčí proces prochází lidskou společnost od jejího vzniku. V současné době je tvořivost široký pojem, který vychází z předpokladu, že každý člověk může vytvořit a může být tvořivý. Tvořivost jej provází při každé činnosti, a také v průběhu výuky technických předmětů. Výzkum, který je popsán v tomto článku, je zaměřen na tvůrčí schopnosti žáků na základních školách. Jedná se o transversální výzkum tvořivých schopností žáků druhého stupně základních škol. Výzkumná studie byla rovněž zaměřena na skupiny akademických pracovníků, s nimiž se studenti a žáci budou v průběhu studia dostávat do úzkého kontaktu. Cílem popsaného výzkumu bylo zmapovat úroveň technické představivosti (tvořivosti) pomocí tvarového skládacího testu v porovnání s měřením praktické inteligence, a úrovně kreativního myšlení pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení.