Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):61-68 | DOI: 10.5507/jtie.2020.004

JAK VĚCI FUNGUJÍ? PODPORA ROZVOJE TECHNICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKU ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Anna ŠMERINGAIOVÁ
Technická univerzita v Košiciach, Slovenská republika

Článek je věnován otázkám rozvoje technicky gramotné společnosti 21. století v kontextu zajištění odborně zdatné pracovní síly v perspektivních oblastech průmyslu. Základy technické gramotnosti je nutné položit už v předškolním věku a pokračovat celý život. Při budování vztahu k technice je nutné povzbudit vnitřní motivaci dětí, která je postavena na přirozené zvědavosti a potřebě poznávat. Vedle výuky techniky na primárním a sekundárním stupni základní školy, má v oblasti technického vzdělávání dětí významnou podpornou roli celá řada aktivit středních a vysokých škol technického zaměření, státních institucí a médií. Uvedené jsou příklady aktivit zaměřených na popularizaci vědy a techniky na Slovensku.

Klíčová slova: technická gramotnost, vzdělávání, popularizace, věda, technika

Vloženo: 23. listopad 2019; Revidováno: 25. březen 2020; Přijato: 31. březen 2020; Zveřejněno online: 4. květen 2020; Zveřejněno: 1. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ŠMERINGAIOVÁ, A. (2020). JAK VĚCI FUNGUJÍ? PODPORA ROZVOJE TECHNICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKU ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Journal of Technology and Information Education12(1), 61-68. doi: 10.5507/jtie.2020.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. CEPT (2019). Centrum edukácie a popularizácie techniky. Dostupné z: https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/katedry/kfmt-fhpv/CEPT/.
  2. Detská univerzita TUKE (2019). Dostupné z: https://detskauniverzita.tuke.sk/.
  3. Dixon, R. A. (2013). Trends and Issues in Technology Education in the USA: Lessons for the Caribbean. Caribbean Curriculum. Vol. 21, 47-79.
  4. Dostál, J., & Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education. 8(2). Přejít k původnímu zdroji...
  5. pp. 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Harris, S. (1992). A Career on the Margins? The Position of Carreers Teachers in Schools. British Journal of Sociology of Education, 13(2), s. 163-176. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hlaďo, P. & Drahoňovská, P. (2012). Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  8. Honzíková, J. & Fadrnhonc, J. (2019). Aktivity a popularizační činnost v oblasti technického vzdělávaní v kontextu výběru oboru střední školy. Journal of Technology and Information Education. 11(1). pp. 28-37. DOI: 10.5507/jtie.2019.006. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kmeč, M. (2017). Návrh a funkčná analýza wankelovho motora. Diplomová práca.
  10. Kolektív autorov. (2015). Ako popularizovať vedu. Centrum vedecko-technických informácií SR, Dostupné z: https://www.cvtisr.sk/.
  11. Kropáč, J. (2004). Technika, technické vědy, technická výchova. In Didaktika technických předmětů (vybrané kapitoly). Olomouc: UP.
  12. NCP VaT - Národní centrum pro popularizaci vědy a techniky ve společnosti. (2019). Dostupné z: https://ncpvat.cvtisr.sk/
  13. Pavelka, J. (2017). Activities of Education centers and popularization of technology of physics, mathematics and techniques of FHPV PU in the Prešov. Technika a vzdelávanie. 6(2).
  14. Pavelka, J. & Pavlenko, S. (2016). Podpora vzdelávania k technike a popularizácie techniky. In Technika a vzdelávanie. 5(2) pp. 6-8.
  15. Stoffa, J. (1992). O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In: Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania. B. Bystrica: UMB, s. 30-33.
  16. Stratégia slovenskej republiky pre mládež na roky 2014-2020. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/files/3889_strategia_pre_mladez.pdf
  17. Šmeringaiová, A. & Pavlenko, S. (2017). Implementácia CA - technológií do výučby. Príprava na budúcnosť. Trendy ve vzdělávání. 10(1). pp. 1-8. DOI: 10.5507/tvv.2017.015. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Špaček, V. (2015). Popularizace vědy v audiovizuálních médiích? Dostupné z: https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/popularizace-vedy-v-av/.
  19. Turek, I. (2011). Globalizácia a jej vplyv na inováciu technického vzdelávania. Dostupné z: http://www.fhpv.unipo.sk.
  20. White, P. (2007). Education and Career choice: A New Model Of Decision Making. New York: Palgrave Macmillan. Přejít k původnímu zdroji...