Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):16-23 | DOI: 10.5507/jtie.2018.007
POHLED ŠVÉDSKÝCH STUDENTŮ UČITELSTVÍ NA VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH NÁSTROJŮ V PREPRIMÁRNÍM MATEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ
- Lulea University of Technology, Sweden
Naše studie se zaměřuje na výzkum názorů studentů preprimární pedagogiky (počet = 94) na obsahové a metodické pojetí matematického vzdělávání na předškolní úrovni, především na využití digitálních nástrojů. Názory týkající se digitálních nástrojů se ukázaly jako všeobecně pozitivní. Studenti, kteří ve větší míře využívají digitální nástroje tvrdí, že matematické vzdělávání realizované v předškolním věku by mělo být zábavné. Nicméně méně souhlasí s tvrzením, že matematické lekce by měly být systematicky strukturovány nebo, že odpovědnost za matematické vzdělávání malých dětí nesou hlavně rodiče. Tito studenti rovněž méně souhlasili s tvrzením, že matematika je jednou z nejdůležitějších oblastí předškolního vzdělávání. Ochota převzít odpovědnost za matematické vzdělávání od rodičů dětí byla nejvíce signifikantním faktorem k vysvětlení názorů souvisejících s využíváním digitálních nástrojů.
Klíčová slova: Digitální nástroj, ICT, matematické vzdělávání, preprimární vzdělávání, primární vzdělávání.
Vloženo: 19. červen 2018; Přijato: 25. srpen 2018; Zveřejněno online: 28. srpen 2018; Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Cross, C. T., Woods, T. A., Schweingruber, H. A. (2009). Mathematics learning in early childhood: paths toward excellence and equity. Washington: National Academies Press. On line [20.3.2018] http://www.nap.edu/catalog/12519
- Dovenburg, E., Samuelsson, I. P. (2011) Early mathematics in the preschool context. In N. Pramling, I. P. Samuelsson (Eds), Educational Encounters, Nordic Studies in Early Childhood Didactics, International Perspectives on Early Childhood Education and Development 4 (pp. 37-64), Dordrecht: Springer.
Přejít k původnímu zdroji... - Grigutsch, S., Raatz, U., Törner, G. (1998). Einstellungen gegenüber Mathematik bei Mathematiklehrern. Journal für Mathematikdidaktik, Vol.19, pp.3-45.
Přejít k původnímu zdroji... - Hill, H. C., Ball, D. L., Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, Vol.39, pp.373-400.
Přejít k původnímu zdroji... - Lee, J. S., Ginsburg, H. P. (2007). What is appropriate mathematics education for four-year-olds? Pre-kindergarten teachers' beliefs. Journal of Early Childhood Research, Vol.5, pp.2-31.
Přejít k původnímu zdroji... - Mertala, P. (2017). Wag the dog - The nature and foundations of preschool educators' positive ICT pedagogical beliefs. Computers in Human Behavior, Vol.69, pp.197-206.
Přejít k původnímu zdroji... - Mit. (2018). Digital tools for the classroom. On line [15.3.2018] https://openlearning.mit.edu/campus/digital-tools-classroom
- Palmér, H., Björklund, C. (2016). Different perspectives on possible-desirable-plausible learning in preschool. Nordic Studies in Mathematics Education, Vol.21, pp.177-191.
- Sarama, J., Clements, D. H. (2016). "Concrete" computer manipulatives in mathematics education. Child Development Perspectives. 2009, Vol. 3, pp. 145-150.
Přejít k původnímu zdroji... - Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad. Stockholm: Skolverket, 2016. On line [20.3.2018] https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
- Tossavainen, T., Hirsto, L. (2018). Tablet computers and Finnish primary and lower secondary students' motivation mathematics. To appear in E. Norén & H. Palmer (Eds.), NORMA17 Proceedings (pp. xx-xx). Linköping: SMDF.
Přejít k původnímu zdroji... - Tossavainen, T., Viholainen, A., Asikainen, M., Hirvonen, P. (2017). Explorations of Finnish mathematics students' beliefs about the nature of mathematics. Far East Journal of Mathematics Education. Vol.17, pp.105-120.
Přejít k původnímu zdroji... - Wang, X. C., Hoot, J. L. (2006). Information and communication technology in early childhood education. Early Education and Development, Vol.17, pp.317-322. ISSN 1040-9289.
Přejít k původnímu zdroji... - Wilson, M., Cooney, T. (2002). Mathematics teacher change and developments. In G. C. Leder, E. Pehkonen, G. Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 127-147). Dordrecht: Springer.
Přejít k původnímu zdroji... - Yelland, N. (2005). The future is now: A review of the literature on the use of computers in early childhood education (1994-2004). AACE Journal, Vol.13, pp.201-232.


