PT - JOURNAL ARTICLE AU - SERAFÍN, Čestmír TI - UČITELÉ ELEKTROTECHNIKY A JEJICH DIGITÁLNÍ KOMPETENCE VE VZTAHU K VÝUCE DP - 2023 Oct 20 TA - Journal of Technology and Information Education PG - 36--51 VI - 15 IP - 1 AID - 10.5507/jtie.2023.005 IS - 1803537X AB - Didaktický proces je složitým procesem ovlivněným mnoha okolnostmi, vnějšími i vnitřními a nejinak je to pochopitelně v didaktice a procesu výuky oboru elektrotechnika. S rostoucí digitalizací vzdělávání se však výrazně tento proces proměňuje. Digitální technologie umožňují účinnější a efektivnější učení tím, že poskytují studujícím přístup k široké škále zdrojů, jako jsou online přednášky, videa a simulace, ale i nástrojů jakými jsou různé softwarové nástroje, virtuální laboratoře apod. Tyto digitální zdroje mohou být využity k doplnění výuky i v některých oblastech k náhradě tradiční výuky ve třídě. Výrazným benefitem je pochopitelně nejen názornost ale i možnost učit se svým vlastním tempem a svým vlastním způsobem. Didaktický proces v elektrotechnice se tedy výrazně proměňuje a k tomu je potřeba přizpůsobit nejen proces učení žáků, ale především proces přípravy budoucích učitelů. Využití digitálních technologií, virtuálních laboratoří a automatizovaných systémů znamená mít možnost vytvářet mnohem efektivnější multimediální tvůrčí vzdělávací prostředí. Jsou však učitelé odborných elektrotechnických předmětů dostatečně vybaveni digitálními kompetencemi k vedení výuky vyžadující tyto kompetence? Příspěvek se tedy zabývá mapováním těchto oblastí v prostředí vybraných střední škol Olomouckého kraje.